FAQ til VALG

Ofte stillede spørgsmål om den nye VALG-løsning.

Nedenfor finder du en række spørgsmål og svar vedr. den nye VALG-løsning.Yderligere spørgsmål og svar findes i FAQ'en på VALG infosiden, som alle kommuner har adgang til.

Får du ikke svar på dine spørgsmål her, er du altid velkommen til at skrive til valg@kombit.dk.

Generelt om VALG
Er ældrerådsvalg med i VALG-løsningen?

Nej, kun de fem landsdækkende valg er med:

  • Folketingsvalg
  • Kommunalvalg
  • Regionsrådsvalg
  • Europa-Parlamentsvalg
  • Folkeafstemninger.

For øvrige valg findes der andre løsninger på markedet.

Hvem kommunikerer VALG-projektet med fra myndighederne?

For at sikre gennemsigtighed i kommunikationen, kommunikerer VALG-projektet altid til projektlederen, så denne får al information om projektet. Nyhedsbreve fra projektet bliver sendt til både projektleder, faglig leder, projektejer og kontaktpersoner (samt cc til kommunens KOMBIT-funktionspostkasse).

Kan vi bestille hullet papir til valglistemapper og valglistemapper i VALG-løsningen?

Bestilling af hullet papir lyder til at være én af de serviceydelser, som KMD tidligere har tilbudt. Det er ikke en del af VALG-løsningen, men kan være et område, hvor kommunerne kan finde et samarbejde.

Er håndtering af brevstemmer en del af VALG-løsningen?

Brevstemmer er en del af valghandlingen, og er derfor også med i VALG-løsningen.

Hvad med alle servicebreve fra KMD? Er der tilsvarende i VALG-løsningen?

VALG-projektet kender ikke detaljeret til servicebrevene, men til information vil VALG-Infositet og KOMBIT's generelle kommunikations- og informationskanaler blive brugt. Projektet er fuldt opmærksomme på kommunernes behov for information.

Hvad er forventningen til økonomien efter idriftsættelse?

Økonomien er fastlagt som en borgerpris, og alle kommuner har indgået tilslutningsaftaler med KOMBIT.

Hvorfor er det første valg, der skal afvikles i den nye løsning, et kommunal- og regionsrådsvalg?

Emnet har været behandlet i projektets styregruppe, hvor flere kommuner er repræsenteret. Det har ikke været muligt at fremskynde tidsplanen, så Europa-Parlamentsvalget i 2024 kunne være det første valg, uden samtidig at introducere væsentlige risici for kvaliteten af løsningen. En første ibrugtagning ifm. et uvarslet valg ville være tilsvarende risikofyldt og ikke velegnet til ibrugtagning af et nyt system. Styregruppen har derfor besluttet at fastholde den nuværende tidsplan, hvor det første valg er KV/RV i 2025.

Hvad hvis løsningen bliver forsinket, så der ikke kan afholdes valg med VALG-løsningen i 2025?

Som en del af transitionsaftalen med KMD kan KOMBIT på vegne af kommunerne forlænge aftalen med KMD om afvikling af valg, indtil den nye VALG-løsning er klar til brug.

KOMBIT og KMD mødes jævnligt for at koordinere overgangen til den nye VALG-løsning.

Er digital afstemning en del af VALG-løsningen?

Nej, VALG-løsningen indeholder ikke mulighed for digital afstemning, da dette af eksperter og et flertal i Folketinget vurderes som mindre sikkert i forhold til den nuværende valgafvikling, hvor man på alle afstemningssteder har mulighed for selv at tjekke tal og beregninger i VALG-løsningen. Det er helt afgørende, at VALG-løsningen understøtter den høje tillid, der er til valg i Danmark. Ifølge internationale undersøgelser er Danmark det land i verden, der har den højeste integritet omkring valghandlingen. Derfor er kvalitet, lovmedholdelighed og sikkerhed de parametre, som styregruppen vægter højest i projektet.

Hvornår skal hardware-indkøb til afstemningssteder foretages?

Indkøb af it-udstyr bør planlægges så tæt som muligt på den planlagte brug af udstyret. Hardwarekrav til VALG-lokal kan findes i et dokument på Infositet.

Det er vigtigt at pointere, at kommunerne kan anvende eksisterende it-udstyr, hvis det opfylder de krav, der stilles til udstyret på afstemningsstederne. Det anvendte udstyr er lig det udstyr påkrævet i KMD løsningen. Der vil skulle anskaffes standard bærbare PC’er med Windows operativsystem, kablet netværk, håndscanner og en printer pr. afstemningssted. Antallet af bærbare computere og scannere afhænger af størrelsen af de enkelte afstemningssteder.

Er der support 24/7 på en valgaften samt dagene før og efter?

Servicedesken er åben fra 0-24 i 2 dage før et valg til 2 dage efter et valg. Ved kommunal- og regionsrådsvalg dog fra 2 dage før valget til 4 dage efter valget.

Funktionalitet
Kan valgresultater indtastes direkte i VALG-løsningen fremfor i excel-ark?

Når resultaterne er indtastet, udfører systemet de kontroller, som i dag ligger i kommunernes excel-ark, og viser, hvor der er uoverensstemmelser. Der vil således ikke være behov for først at registrere resultaterne i excel-arkene og dernæst overføre dem til VALG-central.

Der er ikke forbindelse fra VALG-lokal til VALG-central, hvor resultater fra den foreløbige optælling og fintællingen, herunder stemmeseddelregnskab og valgdeltagelse skal indtastes, men via en normal medarbejder-PC med internetforbindelse, kan valgsekretæren logge på VALG-central fra afstemningsstedet og indtaste oplysningerne.

Hvilke forbedringer har VALG-løsningen i forhold til valgsystemet fra KMD?

VALG-løsningen vil som udgangspunkt håndtere de samme opgaver som valgsystemet fra KMD. Der er dog indbygget en række forbedringer i VALG-løsningen, herunder:

Brugervenlighed

Der er høje krav til løsningens brugervenlighed, da den skal kunne anvendes lejlighedsvis også af brugere, der ikke før har gennemført valg.

Digitalt afstemningsmiljø

Digitalt afstemningsmiljø er standard i VALG-løsningen, men det er stadig muligt at anvende papirvalglister på alle - eller udvalgte - afstemningssteder i kommunen. Ved at benytte digitale valglister automatiseres indberetningen af vælgerdeltagelsen til Danmarks Statistik, og der er mulighed for, at valgdeltagelsen kan opgøres løbende på de enkelte afstemningssteder.

Muligheder på afstemningsstedet

t er muligt at føre stemmeseddelregnskab og udskrive erstatningsvalgkort fra det digitale afstemningsmiljø. Ved den foreløbige optælling kan kommunen vælge at indtelefonere resultatet af optællingen fra afstemningsstedet og indtaste dem fra et centralt sted i kommunen (fx rådhuset), eller tilgå VALG-central fra afstemningsstedet og indtaste resultaterne direkte i løsningen.

Brevstemmeprotokol og markering af brevstemmer i valglisten

Digital brevstemmeprotokol er standard i VALG-løsningen. Løsningen understøtter den lovpligtige registrering af modtagne brevstemmer i brevstemmeprotokollen og afmærkning af personer, der har brevstemt i valglisten.

Snitflade med resultater til fx medier, forskere, myndigheder og offentligheden

Det er muligt for tredjeparter, fx medier, myndigheder, forskere og offentligheden at koble sig op til løsningen og hente valgresultater uden beregning.

Understøtter VALG-løsningen regler omkring udformning af stemmesedlen?

Ja, delvist. VALG-løsningen danner en liste med kandidatlister/partier og kandidater, som fremgår i den rækkefølge, som de skal stå i på stemmesedlen. Kandidater markeres med ’fed skrift’ ved folketingsvalg, hvis opstillingsformen kræver det, men ellers fremgår listen uden layout. Listen kan downloades fra systemet og sendes til kommunens trykker, der er ansvarlig for, at layout og tryk af stemmesedlen lever op til lovgivningen på området.

Indeholder VALG-løsningen printfunktionalitet til valgkort?

Løsningen danner valgkort og sender dem til print hos en central printleverandør, der er fælles for alle kommuner. Print og udsendelse af valgkort håndteres i særskilte udbud. I løsningen (VALG-lokal) kan kommunerne udskrive blanke valgkort og erstatningsvalgkort.

Udrulning og implementering
Hvordan udrulles VALG-løsningen?

Udrulningen sker ved ét pilotrul (Q1 2024) og tre efterfølgende ordinære rul (Q3 2024). Udrulningen forløber dermed trinvis og let forskudt til en gruppe af myndigheder ad gangen. Pilotmyndighederne er de myndigheder, der først implementerer VALG. Piloterne spiller derfor en vigtig rolle i forhold til at kvalitetssikre de produkter og leverancer, Netcompany støtter myndighedernes implementering med. Pilotmyndighedernes kommentarer bliver løbende indarbejdet i de materialer, øvrige myndigheder senere skal anvende til deres implementering.

Hvem er pilotmyndigheder på VALG-løsningen?

Holstebro-, København-, Langeland-, Ringsted- og Aabenraa kommuner samt Region H, Indenrigsministeriet og Ankestyrelsen er pilotmyndigheder på pilotudrulningen af løsningen i første kvartal 2024.

Hvornår involverer KOMBIT myndighederne ift. udrulning og implementering?

KOMBIT samarbejder tæt og løbende med repræsentanter for de myndigheder, der skal bruge VALG-løsningen. Fra foråret 2022 har KOMBIT involveret kommuner, regioner, Ankestyrelsen og Indenrigsministeriet i tilblivelsen af implementerings- og udrulningsmaterialer, indhold i e-læring samt vejledninger og procedurer for at sikre, at disse bliver udarbejdet med udgangspunkt i myndighedernes arbejdsgange og behov. Det sker i regi af projektets implementeringsarbejdsgruppe, som både kommer med input til og kvalitetssikrer de materialer, Netcompany udarbejder - inden de tages i brug. Involvering i forhold til implementeringen sker løbende gennem hele projektperioden via bl.a. netværksmøder og webinarer.

Hvem har ansvaret for udrulningen af VALG-løsningen?

Netcompany har det overordnede ansvar for en succesfuld udrulning til alle myndigheder. Det betyder, at Netcompany leverer udrulningsbistand og konkrete udrulningsprodukter. Via myndighedernes tilslutningsaftaler har myndighederne tilsluttet sig at medvirke aktivt og skabe grundlaget for udrulningen af systemet.